کیفیت خطوط ADSL و شاخص های مربوط به SNR و Line Attenuation (میزان نویز بر خط)

 

شاید شما هم چندین بار با مشکلی کندی اینترنت پر سرعت خود رو به رو بوده اید و با شرکت ارایه دهنده خدمات تماس گرفته اید و آنها گفته اند که مشکلی نیست و خط شما مشکل دارد و نویز خط شما مشکل اصلی است. اما این نویز چیست و چگونه بفهمیم مشکل از خط ماست. برای اینکه امکان اشکال یابی در خطوط پرسرعت وجود داشته باشد در همه مودمهای ADSL امکان تعیین شاخصهای نویز در خط تلفن ممکن است و می تواند به شما کمک شایانی در رفع اشکال نماید.

مهمترین این معیارها SNR و همچنین Line Attenuation یا همان شاخص میرایش خط تلفن شماست. در واقع شاخص SNR نشان می دهد که به چه میزان سیگنال مفید در مقایسه با سیگنال مزاحم یا نویز در سیستم تلفن شما وجود دارد. SNR که مخفف Signal to Noise Ratio است معیاری است که می تواند خیلی به شما در تعیین ریشه کندی و قطعی کمک کند. این شاخص هم در دانلود و هم در اپلود اندازه گیری می شود که با دو مقدار SNR Margin Downstream و SNR Margin Upstream نمایش داده می شود که نشان دهنده وضعیت نویز در خطوط شماست. مقدار SNR کمتر از ۱۲ نشان دهنده مشکل جدی در نویز در خطوط است. مقدار بالاتر از ۲۰ وضعیت رضایت بخش و مقدار بالاتر از ۳۰ مقدار مناسب است.

در واقع این شاخص هر چه بیشتر باشد بهتر است و نشان می دهد سیگنال مفید بیشتری داریم. شاخص دیگر میزان میرایش خط تلفن و یا Line Attenuation است که همانگونه که از اسم آن بر می آید از آن شاخصهایی است که هر چه کمتر باشد بهتر است. میزان این شاخص در حالت ایده آل باید زیر ۲۰ باشد. بین ۲۰ تا ۵۰ مقدار قابل تحمل و بالاتر از ۵۰ نشان دهنده یک نوع مشکل در خط تلفن شماست. برای دیدن این مقادیر بسته به نوع مودم خود باید وارد پانل کنترلی آن شوید. ممکن است این پانل کاربری با آدرس http://192.168.1.1 در مرورگر شما نمایش داده شود و یا مودم ADSL شما دارای یک برنامه جداگانه که در حین نصب درایور آن نصب می شود باشد. در هر حال با ورود به کنترل پانل مودم و جستجو در آیتمهای مربوط به ADSL می توانید این مقادیر را پیدا کنید. در زیر چند نمونه را با هم می بینیم
.

 

به طور خلاصه عواملی که باعث افت SNR و افزایش در Attenuation میگردد عبارت است از:
 
- برروي خط رانژه دستگاه ديگري مانند تلفن و يا فاکس بدون اسپيليتر وجود داشته باشد.
- سيم تلفن از کنار کابل برق رد شده باشد .
- اسپليتر معيوب بر روي خط وجود داشته باشد
- در کنار مودم دستگاهی مانند : تلفن همراه، تلفن بيسيم، لامپ مهتابي، دستگاه مايکروويو وجود داشته باشد.
- سيم کشي داخل ساختمان ، قديمي و يا پوسيده باشد.
- سيم تلفن از پريز تلفن تا مودم مشکل داشته و يا پريز تلفن معيوب باشد.
- دوشاخه تلفن ضد برق بر روی پریز وجود داشته باشد.
 - فاصله شما با سرویس دهنده اینترنت (ISP) ـ  در کشور ما مخابرات یا یکی از شرکتهای هستند که انها هم تجهیزات شان در مخابرات نصب شده بیشتر باشد این شاخص کاهش خواهد داشت. البته این فاصله برایADSL 2+ تا ۶ کیلومتر وبرای ADSL تا سه کیلومتر از نظر تئوری قابل ارایه است
 - به یاد داشته باشیدپهنای باند شما هر میزان بالاتر باشد این معیار کاهش خواهد داشت گاهاْ مشکلی با یک سرویس ۵۱۲ ندارید اما با افزاریش آن به ۲۰۴۸ مشکلاتی مانند کندی سرعت و قطعی دامنگیر شما می شود .
 موارد تاثیر گذار دیگر در این معیار، سیم مرغوب در سیم کشی منزل و اتصال درست سر سیم ها (ورودی کابل مخابرات به سیم کشی منزل) و در مجاور هم نبودن سیم برق وکابل تلفن که متاسفانه در سیم کشی منازل ما همیشه هست ومقداری هم یرند یا مارک مودم در لینک گیری و SNR تاثیر دارد.

 

مقایسه مقادیرSNR Margin
(میزان نسبت سیگنال به نویز از سمت مودم تا شرکت ارائه دهنده ADSL و بلعکس است.)
6dB
و کمتر بسیار بد است و مشکلات جدی برای شما بوجود می اورد
7dB-10dB
بد است اما طوری نیست که نتوان از سرویس ADSL استفاده کرد
11dB-20dB
خوب است
20dB-28dB
عالی است
29dB
و بیشتر بهترین شرایط ممکن برای داشتن یک خط با کیفیت است
 
مقایسه مقادیرAttenuation
(میزان میزان نویز خط از سمت مودم تا شرکت ارائه دهنده ADSL و بلعکس است.)
20dB
و کمتر بهترین شرایط ممکن برای داشتن یک خط با کیفیت است
20dB-30dB
عالی است
30dB-40dB
خیلی خوب است
40dB-50dB
خوب است
50dB-60dB
ضعیف است و ممکن است اشکالاتی در ارتباط شما ایجاد کند
 
60dB و بالاتر بسیار بد است و می تواند مشکلات جدی برای ارتباط شما ایجاد کند .